Real Cars > Årets jämförelse 2017 !

Nya sportbilar 2017

Årets jämförelse

Vilken sportbil väljer du?

Diagrammet visar en översikt av nya sportbilar som säljs i Sverige 2017, inklusive helfärska Fiat 126 Spider och Honda NSX. Som jämförelse inkluderas även Sveriges billigaste bil, Dacia Sandero 1.2.

Alla möjliga sportbilar är inte inkluderade, tex inte Koenigsegg Agera R. Inte heller är alla olika varianter inkluderade. För de sportbilar som kommer med olika motorer är normalt den svagaste och den starkaste varianten inkluderade. Undantag finns, tex för Lotus, Porsche mfl.

Jämförelsen görs med två mätvärden, nypriset (kr) på x-axeln, och förhållandet mellan vikt och effekt (kg/hk) på y-axeln. För pekaren över respektive datapunkt så visas vilken bil som punkten gäller, och de exakta jämförelsetalen.

För alla sportbilsentusiaster med en begränsad plånbok är alltså det nedre vänstra hörnet i diagrammet det optimala platsen. Ju längre ner i diagrammet, desto billigare är bilen. Och ju längre till vänster i diagrammet, desto färre kg per hästkraft måste bilen släpa på.

Vilken sportbil borde du välja?

Som synes följer förhållandet mellan vikteffekt och pris ganska väl en svängd linje från Mazda Miata 1.5 till Ferrari 488 GTB med en böj runt Ford Mustang V8, Lotus Elise och Alfa Romeo 4C.

Det är huvudsakligen Porsches och Jaguars basmodeller 718 Boxster och F-type V6 som avviker från den svängda linjen. Kanske ett tecken på att de medvetet fått svagare motorer än de förtjänar?

Det syns också tydligt att vissa märken satsar på hårt på prestanda medan andra märken kan ha andra mål. I den övre prissegmentet ligger Ferrari, McLaren och Lamborghini längst till vänster medan Aston Martin, Maserati, Mercedes och Porsche finns mer eller mindre åt höger. Lite längre ner sticker Corvette Z06 och Lotus Exige ut rejält.

Det finns givetvis fler faktorer att ta hänsyn när man väljer sportbil, men om man enbart tittar på dessa mätvärden är Alfa Romeo 4C bästa val, i mycket hård konkurrens från Ford Mustang V8 och Lotus Elise Sprint 220.

Budgetvalet blir som vanligt Mazda Miata, medan Lotus Exige Sport 380 och Corvette Z06 tydligt blir bästa val i de något högre prisklasserna.

Jämförda sportbilar

Alfa Romeo 4C Coupe

Nypris: 460'000 kr
Effekt: 240 hk
Vikt: 895 kg
(3,729 kg/hk)

Alfa Romeo 4C Spider

Nypris: 694'000 kr
Effekt: 240 hk
Vikt: 999 kg
(4,163 kg/hk)
Alfa Romeo 4C visades som koncept i Geneve 2011, och började säljas 2013. Det är en lätt bil med kaross byggd i kompositmaterial. Chassit är av kolfiber med hjälpramar av aluminium. Det håller nere torrvikten på 895 kg. Motorn och framvagnen har hämtats från Giulietta-modellen men placerats mitt i bilen. Med turbo ger motorn 240 hk. Den är länkad till en sexväxlad växellåda med dubbelkoppling. Bilen byggs av systerföretaget Maserati. Under 2015 kompletterades utbudet med 4C Spider, som är luftigare, snyggare, tyngre och dyrare.

Aston Martin V8 Vantage

Nypris: 1'050'000 kr
Effekt: 426 hk
Vikt: 1630 kg
(3,826 kg/hk)

Aston Martin V12 Vantage

Nypris: 1'650'000 kr
Effekt: 517 hk
Vikt: 1665 kg
(3,221 kg/hk)
Aston Martin V8 Vantage är Astons instegsmodell sedan 2005 med en V8-motor baserad på Jaguars konstruktion. Aston Martin tillverkar enbart 3000 exemplar varje år av denna modell. Hösten 2008 reviderades V8 Vantage med en större motor, samt modifieringar av växellåda och hjulupphängningar. Våren 2009 pressades största motorn ner i minsta modellen och V12 Vantage skapades. Våren 2011 kompletterades utbudet med den lite starkare V8 Vantage S. Våren 2013 introducerades V12 Vantage S med en sexliters V12.

Audi R8 5.2

Nypris: 1'550'000 kr
Effekt: 540 hk
Vikt: 1715 kg
(3,176 kg/hk)

Audi R8 5.2 plus

Nypris: 1'811'000 kr
Effekt: 610 hk
Vikt: 1680 kg
(2,754 kg/hk)
Audi R8 började tillverkas som 2007-års modell i Neckarsulm under fjärde kvartalet 2006. Introduktion till marknaden skedde under andra kvartalet 2007. Ursprungligen hade R8 en V8-motor på 4,2 liter, men 2008 kompletterades den med en effektstarkare 5,0 liters V10 från Lamborghini Gallardo på 525 hk och 530 Nm. 2015 introducerades den andra generationen R8, som enbart använder V10-motorn.

Chevrolet Corvette C7

Nypris: 655'000 kr
Effekt: 455 hk
Vikt: 1496 kg
(3,288 kg/hk)

Chevrolet Corvette Z06

Nypris: 1'133'800 kr
Effekt: 659 hk
Vikt: 1599 kg
(2,426 kg/hk)
Chevrolet Corvette C7 började säljas i USA under tredje kvartalet 2013, som en 2014 modell. GM:s nyutvecklade LT1 V8 på 6,2L återfinns under kolfiberhuven. Motorn är försedd med cylinderavstängning, direktinsprutning och variabla ventiler. Den sju-växlade lådan kan förbereda växlingen med optimalt motorvarv åt föraren. Matchvikten är under 1400kg (45kg lättare än föregående modell) tack vare ett nytt aluminiumchassi och stor användning av lättviktsmaterial. Chassiet har en ökad vridstyvhet med 57%. Toppmodellen Z06 med 659hk introducerades året efter, och är nästan dubbelt så dyr.

Ferrari 488 GTB

Nypris: ca 2'000'000 kr
Effekt: 670 hk
Vikt: 1475 kg
(2,201 kg/hk)
Under 2015 ersatte den turboladdade 488 GTB föregångaren 458 Italia. Många var tveksamma inför användningen av överladdning, men alla journalister verkar vara eniga om att Ferrari lyckats skapa ett nytt underverk som inte upplevs vara turboladdad. Men samtidigt sägs motorn inte vara lika levande som i föregångaren. I vilket fall som helst höjdes effekten med hela 100 hästkrafter, och 488 GTB är objektivt betydligt snabbare.

Fiat 124 Spider

Nypris: 264'900 kr
Effekt: 140 hk
Vikt: 1120 kg
(8,000 kg/hk)

Fiat 124 Spider Abarth

Nypris: 365'000 kr
Effekt: 170 hk
Vikt: 1130 kg
(6,647 kg/hk)
Efter många år bestämde sig Fiat för återuppväcka modellen 124 Spider, den här gången i samarbete Mazda. Under karossen är det alltså en Miata, dock med Fiat-motor. Modellen finns tillgänglig med en basmotor på 140hk, och som Abarth, med 170hk.

Ford Mustang 2.3

Nypris: 373'000 kr
Effekt: 314 hk
Vikt: 1572 kg
(5,006 kg/hk)

Ford Mustang V8

Nypris: 419'000 kr
Effekt: 418 hk
Vikt: 1651 kg
(3,950 kg/hk)
Den sjätte versionen av Ford Mustang säljs officiellt i Sverige. Ford har valt att ta in den fyrcylindriga 2.3 Ecoboost med 314 hk, samt storsäljaren 5.0 V8 med 418 hk. I USA säljs även en version med V6 samt toppversionen GT350 som har en ännu starkare V8. För första gången har Mustangen individuell hjulupphängning istället för stel bakaxel. Ett helgerån enligt vissa, men också en förutsättning för moderna konkurrenskraftiga köregenskaper. Mustangen var fördelaktigt prissatt 2015-2016 och det såldes ett signifikant antal bilar kommer att säljas i Sverige. 2017 är de svenska priserna 52500kr dyrare.

Honda NSX

Nypris: 1'700'000 kr
Effekt: 573 hk
Vikt: 1725 kg
(3,010 kg/hk)
Det är svårt att överträffa en fullträff. Det är verkligen sant för Honda NSX. Den första generationen innebar en teknologisk revolution, som många idag har kommit att förknippa med enkelhet och naturlighet. Den andra generationen går vidare i samma fotspår, och erbjuder en fortsatt teknologisk revolution, med tekniken från hyperbilarna tillgänglig i ett överkomligt paket. Modellen har tre elmotorer som tillsammans med mittmotorn ger en kombinerad systemeffekt på 573 hk.

Jaguar F-Type V6

Nypris: 692'900 kr
Effekt: 340 hk
Vikt: 1597 kg
(4,697 kg/hk)

Jaguar F-Type R

Nypris: 1'111'000 kr
Effekt: 550 hk
Vikt: 1720 kg
(3,127 kg/hk)

Jaguar F-Type SVR

Nypris: 1'421'900 kr
Effekt: 575 hk
Vikt: 1705 kg
(2,965 kg/hk)
Jaguar F-Type introducerades på Paris-salongen i september 2012, som en sentida ersättare till E-typen. Den är betydligt sportigare och lättare än Jaguar XK. Bland motoralternativen finns en nyutvecklad överladdad 3-liters V6-motor med antingen 340 eller 380 hk, samt en V8-modell med 495 hk från fem liter. Under 2013 lanserades F-Type Coupe R med en ännu starkare V8-motor på hela 550 hk, och under 2016 tillkom F-Type SVR med ännu fler ponnies, nu 575 hk.

Lamborghini Huracan LP580-2

Nypris: 1'600'000 kr
Effekt: 580 hk
Vikt: 1389 kg
(2,395 kg/hk)

Lamborghini Huracan LP610-4

Nypris: 1'800'000 kr
Effekt: 610 hk
Vikt: 1422 kg
(2,331 kg/hk)
Lamborghini Huracan visades på Genevesalongen våren 2014 som en ersättning för den utgående Gallardo. Redan innan den officiella lanseringen hade man fått över 1000 order på den nya modellen. Huracan använder V10-motorn från Gallardo trimmad till 610 hk. Den har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda kallad LDF (Lamborghini Doppia Frizione), och är som föregångaren fyrhjulsdriven. Under 2015 lanserades en tvåhjulsdriven version med något svagare motor, något annorlunda utseende och betydligt lägre pris.

Lotus Elise Sport 220

Nypris: 410'000 kr
Effekt: 220 hk
Vikt: 924 kg
(4,200 kg/hk)
Lotus Elise serie 1 presenterades i september 1995 med en 4-cylindrig Rover-motor på 120 hk. Tack vare en låg vikt på 720 kg har bilen fartresurser som motsvarar andra motorstarkare bilar. Senare trimmades Rover-motorn upp till 193 hk. Lotus Elise serie 2 presenterades i oktober 2000 och tillverkades på samma lina i Hethel som Opel Speedster och Vauxhall VX220. Dessa hade dock andra GM-motorer. 2005 visades 111R som hade en Toyota-motor på 189 hk som gjorde det möjligt att sälja Elise i USA. 2007 bytte 111R namn till R och basmodellen fick heta S. Elise S fick samtidigt en Toyota-motor på 134 hk, R har 192 hk, och SC har 218 hk. Sedan dess har namngivningen återigen förändrats, och nu heter basmodellen åter bara Elise och har 136 hk, medan Elise S har 220 hk. 2017 döptes S om till Sport 220.

Lotus Exige Sport 380

Nypris: 745'000 kr
Effekt: 380 hk
Vikt: 1066 kg
(2,805 kg/hk)
Lotus Exige är ursprungligen coupéversionen av Lotus Elise. Den första generationen introducerades 2000 som en hard-core version med 177 hk. Den andra generationen kom 2004 och hade en Toyota-motor på 190 hk. Effekten höjdes 2006 till 220 hk. Det har gjort ett otal specialversioner av den andra generationen. Den tredje versionen kom 2012 och definierar om modellnamnet eftersom den har en 25 cm förlängd hjulbas för att få plats med en V6-motor på 350 hk. 2017 uppdaterades den och den rejält lättade modellen Sport 380 med 30 hk extra tillkom.

Mazda Miata 1.5

Nypris: 224'900 kr
Effekt: 131 hk
Vikt: 1070 kg
(8,168 kg/hk)

Mazda Miata 2.0

Nypris: 239'900 kr
Effekt: 160 hk
Vikt: 1090 kg
(6,813 kg/hk)
Mazda Miata är världens mest sålda sportbil med över 900 000 bilar tillverkade. Modellen heter formellt MX-5 i Sverige. Första generationen kallad NA presenterades 1989 med försäljningsstart 1990, och har tydliga influenser från klassiska tvåsitsiga roadsters från 1960-talet som Lotus Elan. Fastän den bara hade en 1,6-liters motor på 116 hk sålde den i mängder. Andra generationen kallad NB tillverkades 1998-2005, och hade samma plattform under karossen. Tredje generationen NC kom 2006 och var en helt ny bil. Denna version fanns både med mjukt tygtak och nedfällbar plåttak. 2015 kom fjärde versionen ND som bantats ytterligare och fått ett något annorlunda utseende. Lilla motorn 1.5 SkyActiv har 131 hk och den större 2.0 har 160 hk.

McLaren 540C

Nypris: 1'500'000 kr
Effekt: 540 hk
Vikt: 1313 kg
(2,431 kg/hk)

McLaren 570S

Nypris: 1'800'000 kr
Effekt: 570 hk
Vikt: 1313 kg
(2,304 kg/hk)
McLaren 570S är den första modellen i märkets nya 'instegsserie' Sports Series. I stora drag är det en förenklad 650S som blivit strypt för att hitta en nisch som passar fler köpare. Nästa modell i Sports Series är McLaren 540C som McLaren har förenklat och strypt ännu mer. Modellerna kan sägas konkurrera med tex Porsche 911 Turbo. Motorn är en mittmonterad V8:a, försedd med ett turboaggregat per cylinderbank.

Mercedes-AMG GT

Nypris: 1'198'000 kr
Effekt: 462 hk
Vikt: 1615 kg
(3,496 kg/hk)

Mercedes-AMG GT S

Nypris: 1'366'000 kr
Effekt: 510 hk
Vikt: 1645 kg
(3,225 kg/hk)

Mercedes-AMG GT R

Nypris: 1'645'000 kr
Effekt: 585 hk
Vikt: 1630 kg
(2,786 kg/hk)
Mercedes-AMG GT visade i Paris 2014 och började säljas under 2015 med målet inriktat på samma nisch som Porsche 911. Bilen är utvecklad av och byggs hos dotterbolaget AMG. Motorn är en nyutvecklad V8 på antingen 462 eller 510 hk. Enligt tillverkaren skall modellen inte ses som en efterträdare till SLS, men prestandamässigt kommer man tämligen närmare. Dessutom är GT nättare och lättare att placera på vägen än dunderklumpen SLS. 2017 tillkom toppmodellen GT R med 585 hk som satte varvrekord på Nürburgring.

Morgan 3-Wheeler

Nypris: 425'000 kr
Effekt: 82 hk
Vikt: 550 kg
(6,707 kg/hk)
Morgan 3-Wheeler introducerades i Genève 2011 som en modern version av de trehjuliga bilar som företaget enbart tillverkade under sina första 40 år. Trehjulingen drivs av en amerikansk V-twin motorcykelmotor från motortillverkaren S&S (S&S X-Wedge), som annars är kända för att trimma Harley-Davidson-motorer. Motorn har en cylindervolym på 117 kubiktum (1,9 liter), växellådan kommer från Mazda och det ensamma bakhjulet drivs med en drivrem. 2017 höjdes tyvärr priset rejält.

Morgan Roadster 3.7

Nypris: 670'000 kr
Effekt: 284 hk
Vikt: ca 1000 kg
(3,521 kg/hk)
Morgan Roadster 3.7 introducerades 2012, som en uppdatering av föregångaren Roadster V6. Modellen byggs fortfarande enligt gamla principer men har en modern V6-motor under huven. Morgan har också mindre fyrcylindriga och större åttacylindriga med liknande utseende till försäljning, men V6-modellen är den mest prisvärda kompromissen mellan kraft och vikt. 2017 höjdes dock priset rejält.

Nissan GT-R

Nypris: 943'650 kr
Effekt: 550 hk
Vikt: 1740 kg
(3,164 kg/hk)

Nissan GT-R Nismo

Nypris: 1'342'730 kr
Effekt: 600 hk
Vikt: 1607 kg
(2,678 kg/hk)
Nissan GT-R (R35) produceras sedan 2007 i Tochigi i Japan som efterträdare till Nissan Skyline GTR. Nissan byggde en helt ny plattform till sin GTR-modell istället för att basera den på Nissan Skyline-modellen. Som sina föregångare från 90-talet har Nissan GTR avancerad fyrhjulsdrift. Man har övergett RB26-motorn och ersatt den med 3,8 liters V6 med dubbelturbo på 480 hk. 2011 gjordes ett mindre facelift med bla nya LED-lampor samt små aerodynamiska förändringar, samtidigt som effekten ökades till 530 hk. Numera är effekten 550 hk. 2014 lanserades toppversionen GT-R Nismo, trimmad av Nissans legendariska husverkstad, som både ökat antal hästkrafter och minskat vikten.

Porsche 718 Boxster

Nypris: 553'000 kr
Effekt: 300 hk
Vikt: 1410 kg
(4,700 kg/hk)

Porsche 718 Boxster S

Nypris: 671'000 kr
Effekt: 350 hk
Vikt: 1430 kg
(4,086 kg/hk)
Porsche Boxster var i grunden en vacker designstudie från 1993 inspirerad av Porsche 550 Spyder från 1950-talet. När den första generationen kallad 986 sattes i produktion 1996 blev resultatet inte lika bra, delvis beroende på pannkakslysena som delades med 996:an. Hösten 2004 presenterades den andra generationen kallad 987. 2009 uppdaterades den med större motorer och den gamla sega automatlådan Tiptronic ersattes av den sjuväxlade dubbelkopplingslådan PDK. 2012 kom den tredje versionen 981 med helt ny och större kaross. Denna uppdaterades 2016 och bytte namn till 718 Boxster samtidigt som den för första gången fick fyrcylindriga turboladdade motorer. Sedan den andra generationen finns även den täckta versionen Cayman utan vindrufs.

Porsche 911 Carrera

Nypris: 942'000 kr
Effekt: 370 hk
Vikt: 1505 kg
(4,068 kg/hk)

Porsche 911 Carrera S

Nypris: 1'075'000 kr
Effekt: 420 hk
Vikt: 1515 kg
(3,607 kg/hk)

Porsche 911 GT3

Nypris: 1'515'000 kr
Effekt: 500 hk
Vikt: 1430 kg
(2,860 kg/hk)

Porsche 911 Turbo S

Nypris: 1'945'000 kr
Effekt: 580 hk
Vikt: 1675 kg
(2,888 kg/hk)
Porsche 911 säljs för närvarande som den sjunde generationen med internkod 991. Den introducerades som en helt ny konstruktion i september 2011 i Frankfurt, och uppdaterades inför 2016 där den största förändringen i 911 Carrera var turboladdning, precis som i storerbror 911 Turbo. 991 Carrera är basversionen med en 3,0-liters sexcylindrig svansmonterad boxermotor på 370 hk. 991 Carrera S är en sportigare version där motorn har samma storlek med levererar 420 hk. 991 GT3 är den lättade gatracern där boxersexan med naturlig andning på 3,8 liter är kvar och utvecklar hela 500 hk. Första 991 GT3 fanns bara med Porsches dubbelkopplingslåda PDK, vilket även gällde trackday-modellen GT3 RS, men sedan 2017 erbjuds åter manuell låda. Även 991 Turbo uppdaterades inför 2016 och har nu 540 eller 580 hk. Turbon säljs bara med Porsches dubbelkopplingslåda PDK och aktiv bakhjulsstyrning. Hösten 2017 visades slagträt 991 GT2 RS, för senare leverans.

Subaru BRZ

Nypris: 309'900 kr
Effekt: 200 hk
Vikt: 1220 kg
(6,100 kg/hk)
Subaru BRZ är samma bil som Toyota GT86. Toyota-varianten heter Toyota 86 i Japan, Australien och Sydafrika, Toyota FT86 på Jamaica och Scion FR-S i USA och Kanada. Namnet 86 uttalas Hachi-Roku i Japan, och refererar till 1980-talets bakhjulsdrivna Toyota Sprinter Trueno som hade internkoden AE86. Den första konceptbilen FT-86 visades 2009, och ritades om flera gånger innan den slutgiltiga versionen visades 2011 i Tokyo. I stora drag kan man säga att Subaru har konstruerat chassit medan Toyota gjort den 4-cylindriga motorn på 200 hk.

Jämförelse med vanliga bilar

Dacia Sandero 1.2

Nypris: 79'900 kr
Effekt: 75 hk
Vikt: 1016 kg
(13,55 kg/hk)
Dacia Sandero är en liten halvkombi som tillverkas gemensamt av Renault och dess rumänska dotterbolag Dacia sedan 2007 i Rumänien och Brasilien. Modellen marknadsförs även som Renault Sandero på vissa marknader som Ryssland, Sydafrika och Sydamerika. Den första generationen introducerades september 2007 och är baserad på samma plattform som Dacia Logan. Den andra generationen presenterades 2012. Den billigaste versionen använder en bensinmotor på 1,2 liter.

Icke jämförda sportbilar

Audi TT, BMW Z4 och Mercedes-Benz SLK/SLC är förvisso rätt trevliga i sina starkaste versioner, men de känns överlag mer inriktade på glidarköpare än sportbilsentusiaster. Samma sak gäller de utmärkta Jaguar XK och Mercedes-Benz SL, samt i ännu högre utsträckning modeller som Chevrolet Camaro, Hyundai Genesis Coupé och Nissan 370Z.

När det gäller tex BMW i8, Lotus Evora och diverse prestandamodeller som tex BMW M4 eller Honda Civic Type-R känns dessa inte som sportbilsentusiastens första val.

Förvisso har tex Aston Martin, Ferrari och Lamborghini fler trevliga sportbilar, men priserna på dessa juveler drar iväg en bra bit över två miljoner kronor. Som i sig är väldigt mycket pengar, men en naturlig gräns för att åtminstone få med Ferrari och McLaren i jämförelsen.