Iso

Renzo Rivolta var en industrialist från Modena som blivit förmögen på att tillverka termosar. Efter kriget började han först sälja skotrar och små motorcyklar med tvåtaktsmotorer under varumärket Isetta. Snart utökades portföljen till att omfatta även mikrobilen Isetta.

Fast han ville ha en egen 2+2-sitsig lyxbil att åka med. Giorgio Giugiaro på Bertone fick i uppdrag att rita den, och Giotto Bizzarrini fick konstruera ramen. Resultatet var Iso Rivolta, som kom att tillverkas mellan 1962 och 1970. Den hade motor från Corvette på 300 hk, tvåstegs automatlåda från GM och fylld med läder, trä och krom inuti.

Nästa modell var den tvåsitsiga sportbilen Iso Grifo som var baserad på ett kortat chassi från Rivolta. Grifo ritades också av Giugiaro och presenterades 1965, och hade en V8 på 365hk som tillät en toppfart på 260 km/h. En version fick en bigblock-V8 på sju liter nerstoppad, medan lättviktsversionen även såldes som Bizzarrini Strada.

källa: team.net/www/ktud