Yagan

Under många år sålde Citroën en enkel och billig version av 2CV som hette Citroën FAF (facile ā fabriquer, facile ā financer, på svenska: lätt att tillverka, lätt att finansiera). Den chilenska versionen av Citroen FAF hette Yagan.

Yagan tillverkades och såldes i Chile mellan 1971 och 1973, på uppdrag av Chiles dåvarande president Salvador Allende som ville skapa en folkbil. Det var ett medel för att industralisera och modernisera Chile i början av 1970-talet.

Yagan påminde om Citroën Mehari, vars fula plastkaross ersatts av en fulare stålkaross. Den byggdes dock helt för hand varför det inte finns två identiska bilar. Trots detta tillverkades det närmare 1500 bilar i fabriken i Arica i norra Chile, där det även monterades andra modeller från Citroën som 2CV och Ami 8.

Mer än 50% av komponenterna var från Chile, och precis var mycket lågt jämfört med andra bilar som Renault 4, Fiat 600, Austin Mini, Citroen 2CV, osv. Men efter Pinochet's statskupp 1973 genomgick Chile en allvarlig kris och tillverkningen av Yagan upphörde.

Den nya regeringen försökte anpassa Yagan för militärt bruk, men det medförde bara att många slaktades i meningslösa tester av dess motståndskraft. Man provade också att släppa dem från C-130 Hercules lastflygplan med fallskärmar, vilket innebar att fler fordon förstördes. Resultatet blev att märket Yagan försvann.

källa: autopasion18.com