Real Cars > Fakta > Ferrari > nomenklatur !

Ferrari nomenklatur

Ferrari anses ha svårförstådda namn, men de är inte så krångliga.

Ett fåtal modeller använder riktiga namn, tex Ferrari Roma, och några andra använder ett F (eller SF) följt av en eller två siffror, tex Ferrari F40.

Majoriteten av modellerna har namn baserade på tre siffror, ofta med efterföljande specifikation (tex GTB). Dessa namn följer två olika metoder (med tre undantag). Antingen betyder siffran 1) volymen i en av cylindrarna, eller 2) totala volymen i alla cylindrarna, ofta kompletterad med antal cylindrar.

Riktiga namn
eller F/SF
Tre siffror
"cc/cylinder"
Tre siffror
"total volym (+antal cyl)"
Namn Betydelse År Motor
Åttiotalare
Mondial "global", efter 500 Mondial 1980-93 2927cc/3185cc/3405cc V8
Testarossa "rött huvud", efter 500 TR 1984-91 4943cc V12
Superbilarna
F40 Ferrari 40 år 1987-92 2936cc V8T
F50 Ferrari 50 år 1995-97 4698cc V12
Enzo Enzo Ferrari 2003-05 5999cc V12
LaFerrari "Ferrarin" 2013-17 6262cc V12TTH
SF90 Scuderia Ferrari 90 år 2020- 3990cc V8TTH
Strandbilarna
California California 2009-17 4297cc V8 / 3855cc V8TT
Portofino Portofino 2017- 3855cc V8TT
Roma Roma 2020- 3855cc V8TT
Fyrhjulskrafsare
FF Fyrsitsig, Fyrhjulsdriven 2011-16 6262cc V12
GTC4 Gran Turismo Coupe för 4 2016-20 6262cc V12 / 3855cc V8T
Tiotalare
F12 12-cylindrig F 2012-17 6262cc V12
F8 8-cylindrig F 2019- 3902cc V8T
5-dörrars SUV
Purosangue "rent blod" 2022- 6496cc V12

Namn = tot cc År Motor (diff)
V12, 1947-2003
125 1500cc 1947 1497cc V12
159 1908cc 1947 1903cc V12
166 1992cc 1948-50 1995cc V12
195 2340cc 1950 2341cc V12
212 2544cc 1951-52 2562cc V12 (213)
225 2700cc 1952 2715cc V12 (226)
250 3000cc 1952-65 2953cc V12 (246)
275 3300cc 1964-68 3286cc V12 (274)
330 3960cc 1962-68 3967cc V12 (331)
365 4380cc 1966-76 4390cc V12 (366)
America / Superamerica
340 4080cc 1950-52 4085cc V12
375 4500cc 1952-55 4522cc V12 (377)
410 4920cc 1955-59 4963cc V12 (414)
Fyrsitsare
400 4800cc 1976-85 4823cc V12 (402)
412 4944cc 1985-89 4943cc V12
456 5472cc 1992-03 5474cc V12
Rak 4, 1953-1956
625 2500cc 1953 2498cc R4
735 2940cc 1953,55 2941cc R4
500 2000cc 1954,57 1985cc R4 (496)
750 3000cc 1954 2999cc R4
857 3428cc 1955 3432cc R4 (858)
860 3440cc 1956 3432cc R4 (858)

Den ursprungliga metoden. Användes i 56 år.

Från 1951 avrundade man lätt.

Största avrundningen gjordes på välkända 250.

Undantag:
  • 250 LM: Borde heta 275 LM.
  • Namn tot liter + cyl År Motor
    Racers, 1966-1973
    312 3,0 + 12cyl 1969,71-73 2991cc V12
    412 4,0 + 12cyl 1966 3967cc V12
    512 5,0 + 12cyl 1970 4994cc V12
    V6/V8 MR, 1968-
    206 2,0 + 6cyl 1968-69 1987cc V6
    246 2,4 + 6cyl 1969-74 2418cc V6
    288 2,8 + 8cyl 1984-86 2855cc V8T
    208 2,0 + 8cyl 1980-89 2000cc V8T
    308 3,0 + 8cyl 1973-85 2927cc V8 (298)
    328 3,2 + 8cyl 1985-89 3186cc V8
    348 3,4 + 8cyl 1989-95 3405cc V8
    355 3,5 + 5 vent 1994-99 3496cc V8
    360 3,6 1999-05 3586cc V8
    430 4,3 2005-09 4308cc V8
    458 4,5 + 8cyl 2010-14 4499cc V8
    488 3,9 + 8cyl 2015-19 3902cc V8T
    296 2,9 + 6cyl 2022- 2900cc V6TH
    Superamerica / Superfast
    400 4,0 1959-64 3967cc V12
    500 5,0 1964-66 4962cc V12
    V12, 1976-
    512 5,0 + 12cyl 1976-84 4943cc V12
    550 5,5 1996-01 5474cc V12
    575 5,75 2002-06 5750cc V12
    599 5,99 2007-12 5999cc V12
    812 6,5 + 12cyl 2017- 6496cc V12
    Fyrsitsare
    612 6,0 + 12cyl 2004-11 5748cc V12

    Undantag:
  • 355: Ferrari ville lyfta fram sin flerventilsteknik.
  • 488: Mindre turboladdad motor, motsv 4,8 liter?
              (Även referens till turboladdade 288.)
  • 812: 800 hästkrafter med 12 cylindrar.

  • Sammanfattningsvis följde Ferrari sin första metod i 56 år, från 1947 till 2003. På 1960-talet började man att använda den andra metoden på några racerbilar. Den fick fäste och är sedan 1970-talet den huvudsakliga metoden.

    Modeller med riktiga namn användes på 1980-talet, och återkom 2009 när strandbilarna lanserades. På 2010-talet släpptes FF, F12, F8 och GTC4, och 2022 kom Purosangue.

    Parallellt har superbilarna F40, F50, Enzo, LaFerrari och SF90 utmärkt sig med egna namn. Vilket är mycket passade för superbilar.


    källa: Christer Tärning