André-Gustave Citroën föddes som det femte barnet till Levie Citroen, en judisk-nederländsk juvelerare från Amsterdam och Masza Amalia Kleinmann från Warszawa. En av Andrés lärare ändrade hans efternamn från Citroen till Citroën. En av hans förfäder hade varit säljare av tropisk frukt och tagit efternamnet Limoenman, "lime-man", men hans son föredrog namnet Citroen, det flamländska ordet för citron.

Fadern tog livet av sig när André Citroën var sex år, ryktesvis efter en misslyckad investering i sydafrikansk diamantgruva. André Citroën fick toppbetyg från grundskolan och studerade vidare på École Polytechnique. Han blev sedan teknisk officer i den franska armén.

Citroën skapade en speciell kuggtyp som gav säkrare kugghjul. Kugghjulstypen kallas pilkugg och är vinkelskurna på ett sätt som gör dem självcentrerande och samtidigt tystgående. Uppfinningen blev sedan logotypen för Citroën.

1912 besökte han Henry Ford och studerade tillverkningen i Fordfabriken. Inspirerad startade han 1918 tillverkning av bilar under det egna namnet. Han var framgångsrik och 1932 hade Citroën blivit den fjärde största biltillverkaren i världen.

Från 1925 till 1934 hade Eiffeltornet lysande reklam för Citroën på tre av sina fyra sidor. Det var den tidens största reklampelare. Citroëns grundare André Citroën hade själv drivit igenom att detta skulle vara möjligt.

1934 presenterade Citroën den framhjulsdrivna occh innovativa modellen Traction Avant. Den bidrog dock till att företaget fick dålig ekonomi och Citroën tvingades att sälja sitt livsverk till Michelin. Ett år senare dog han i magcancer. Citroën begravdes på Cimetière du Montparnasse i Paris.

källa: sv.wikipedia