Felix Wankel, född 13 augusti 1902 i Lahr i övre Rhendalen, död 9 oktober 1988 i Heidelberg, var en tysk självlärd ingenjör. Wankel uppfann rotationsmotorn (kallas även vridkolvsmotor, eller wankelmotor), som sattes i produktion hos NSU men numera endast används av Mazda.

Efter att hans far dött i första världskriget flyttade familjen till Heidelberg. Fastän han visat teknisk begåvning tidigt hade inte hans mor råd att skicka honom till universitet. Istället försökte han arbeta som inköpare på ett tryckeri, men blev avskedad 1926 pga av den dåliga ekonomin i Tyskland.

Under tiden utbildade Wankel sig själv, och redan vid 17 års ålder hade han berättat för sina vänner att han kommit en ny typ av motor bestående av rörliga delar. Han fortsatte att utveckla sin idé och uppfann rotationsmotorn 1924. Efter fem års ytterligare vidareutveckling fick han patent på sin motor 1929.

Wankel gick med i nazistpartiet 1921 och blev senare ledare i Hitlerjugend, men efter meningsskiljaktigheter gick han ur partiet 1932 och blev istället arresterad 1933. Efter ett halvår i fängelse blev han friad.

Under andra världskriget utvecklade han rotationsventiler och tätningar för tyska flygvapnet och marinen, och blev därför fängslad av fransmännen efter kriget. Hans laboratorium stängdes, hans arbete konfiskerades och han förbjuds att arbeta. Det dröjde till 1951 innan han kunde återuppta arbetet på rotationsmotorn hos NSU.

Den första fungerande prototypen var klar 1 februari 1957, och till skillnad från en modern rotationsmotor snurrade både rotorn och rotorhuset. Motorn utvecklade 21 hästkrafter. Den första officiella presentationen gjordes 1960 och senare samma år placerades rotatiosnmotorn KKM250 i en konverterad NSU Prinz.

1963 visades NSU Wankel-Spider på IAA, och 1964 började den säljas. NSU fick ännu mer uppmärksamhet 1967 när den hypermoderna NSU Ro80 presenterades. Ro80 hade en rotationsmotor med två rotorer på 115 hk och valdes 1968 som första tyska bil till "Car of the Year".

Wankel sålde framgångsrikt licenser på sitt patent till många motor- och biltillverkare runt om i världen. Några exempel är Daimler-Benz sedan 1961, General Motors sedan 1970, Toyota sedan 1971. Wankel såde senare rättigheterna, men fortsatte att utveckla konceptet vidare.

Den mest kända användaren av wankelmotorn är japanska Mazda, som löste några av de vibrationsproblem som motorn led av. Mazda har sedan använt wankelmotorn sedan 1960-talet i olika RX-modeller, där RX-7 och RX8 är de senaste.

källa: Real Cars