Aston Martin DB4 GT Zagato (2 VEV)

‘2 VEV’ chassi # 0183/R registrerades 19 maj 1961 på John Ogier’s ‘Essex Wire Racing Team’. Den kördes på Le Mans 1961 av Lex Davison och Bib Stillwell tillsammans med ‘1 VEV’ som kördes av Jack Fairman och Bernard Consten.
Fastän båda bilarna hade fabriksstöd blev tävlingen ett misslyckande, eftersom båda bröt tävlingen på grund av skruvar som inte blivit åtdragna ordentligt. Innan dess hade de varit så högt som på 15:e och 17:e plats bakom de öppna Aston DBR1.
Lex Davison tävlade i 51 Mile GT Race på Aintree i juli, och vann loppet efter en dust med Jack Sears i en Jaguar E-Type. Han tog ledningen på sista varvet och noterade bilarnas enda vinst (medan de var moderna).
Jim Clark tävlade i 1961 års RAC TT på Goodwood i augusti (när bilden togs) tillsammans med Roy Salvadori, men konkurrenternas Ferrari 250 var för snabba. Salvadori blev trea i ‘1 VEV’ och Clark blev fyra i ‘2 VEV’.
‘2 VEV’ lånades ut till Equipe National Belge för att tävla i 1962 års GP på Spa för GT-bilar. Lucien Bianchi ledde loppet när han körde av och skrotade den ordentligt. Fabriken byggde under fem veckor upp bilen runt ett nytt chassi, samtidigt som den fick lägre tak, längre nos och akter, samt bredare bakskärmar än en 'vanlig' DB4Z.
Clark tävlade med ‘2 VEV’ på i 1962 års RAC TT. Han låg på 4:e plats när han snurrade under en omkörning av Surtees, och tog honom med sig. Det krävde mer fabriksarbete med ‘2 VEV’. Bilen tävlades igen av Clark i loppet Paris 1000km, men bröt medan den kördes av John Whitmore.
Ogier ägde ‘2 VEV’ till 1964 och ställde upp med den i mindre lopp. Den fortsatte att deltaga i tävlingar under hela 1960-talet, och sedan användes den inom historisk racing.
‘2 VEV’ krockades dessutom i en olycka på väg 1993, och återställdes då till specifikationerna från 1962.
Uppdaterad 2024-10-14