Ferdinand Anton Ernst Porsche kallades ofta för Ferry Porsche för att enkelt skilja honom från sin far Ferdinand Porsche. Det var hans far som arbetade för bla Lohner, Daimler och Volkswagen, medan det var Ferry som i praktiken grundade och ledde det företag som vi idag kallar för Porsche. Det var sedan hans son F.A. Porsche som designade Porsche 911.

Uppväxten

Ferrys far Ferdinand arbetade som chefskonstruktör på Austro-Daimler i Österrike när Ferry föddes. Samma dag som Ferry föddes tävlade Ferdinand med en av deras tävlingsbilar, kallad Maja, och vann sin klass i Semmering, och fick därför vetskap om sin son via ett telegram.

Ferrys mor var Aloisia Johanna Kaes, och han hade en fem år äldre syster, Louise Piëch. Ferry döptes efter sin far Ferdinand, sin farfar Anton, och efter en morbror, Ernst, men han började tidigt kallas för Ferry.

I början flyttade familjen ofta, och han tillbringade mycket tid tillsammans med sin far i olika verkstäder där han lärde sig vad mekanik är. De åkte även runt i både Europa och USA där hans far tävlade med sina konstruktioner.

Ferry påpekade senare, "Man kan säga att jag var född med bilen". Till exempel, på julafton 1920 fick Ferry en egen miniaturbil driven av en tvåcylindrig tvåtaktsmotor konstruerad av sin far. Ferry lärde sig att köra när han var tio år gammal, och tolv år gammal körde han en riktig tävlingsbil, en Austro-Daimler Sascha som precis hade vunnit sin klass i Targa Florio på Sicilien, 1922.

Stuttgart

1923 flyttade familjen till Stuttgart eftersom hans far var orolig för ekonomin hos Austro-Daimler. Han började istället arbeta på Daimler Motoren Gesellschaft i Stuttgart-Untertürkheim, där han snart blev chefskonstruktör. Under tiden fick unge Ferry tillstånd att hjälpa sin far i arbetet, och han fick även tillstånd att köra bil i Stuttgart redan vid 16 års ålder.

På Daimler-Benz konstruerade hans far flera framgångsrika tävlingsbilar, såsom Mercedes-Benz SSKL, men han ville egentligen konstruera små kompakta bilar. Det passade inte Daimler-Benz som hellre ville satsa på stora lyxbilar, och 1929 lämnade hans far anställningen. Efter ett kort mellanspel på österrikiska Steyr AG återvände hans far till Stuttgart där han startade en konstruktionsbyrå tillsammans med Ferry.

Under tiden hade Ferry börjat arbeta hos Bosch AG 1928 för att lära sig mer om elektronik, och 1930 tog han även lektioner i fysik och konstruktion. Han skrev dock aldrig in sig på något universitet formellt.

Egen byrå

I april 1931 öppnade Ferdinand Porsche, hans kusin Dr. Anton Piëch samt fd racerföraren och finansmannen Adolf Rosenberger firman "Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH Konstructionsbüro für Motoren, Fahrzeuge, Luftfahrzeuge und Wasserfahrzeugbau", dvs en konstruktionsbyrå för motorer, fordon, flygplan och båtar. Rosenberger var både finansiär och bidrog med teknisk kompetens och tävlingserfarenheter.

Firman fick snart kontrakt med flera stora tyska bilföretag som Wanderer, Auto Union, Zwickau, Zündapp och 1932 även med den tyska nazistiska regimen. Adolf Hitler ville visa världen att tysk teknik var överlägsen och bestämde sig för sponsra de två bilföretag som kunde konstruera världens bästa tävlingsbilar.

Daimler-Benz fick den ena lotten. Wanderer ansökte om den andra lotten, men den gavs istället till Porsche 1932 efter att Ferdinand Porsche och Adolf Hitler möttes. Ferry deltog i konstruktionen och var även ansvarig för projektorganisationen och i testningen av dem. 1933 var den första konstruktionen med en 4,5-liters V16-motor och aluminiumchassi klar.

1934 gick Wanderer ihop med tre andra märken och grundade Auto Union där Ferdinand Porsche utsågs till chefskonstruktör för tävlingsbilarna. Båda stallen från Daimler-Benz och Auto Union utnyttjades för politisk propaganda av nazisterna, eftersom deras statsfinansierade tävlingsbilar, också kallade silverpilar, formligen krossade allt motstånd på banorna under resten av 1930-talet.

Volkswagen

Ferdinand Porsche hade sedan gammalt en dröm om att konstruera en liten kompakt bil från grunden. Han fick först stöd från Zündapp och utvecklade tre prototyper i hemmet på Feuerbacher Weg i Stuttgart. Det innebar att Ferry hade full insyn i projektet och bidrog till viktiga detaljer i konstruktionen.

På grund av kommersiella överväganden drog sig Zündapp ur, men istället fick Porsche stöd från Hitler 1934, som ville producera "en billig bil för den tyska familjen", och projektet bytte namn från Porsche (Model) 60 till Kdf-Wagen eller Volkswagen. (Kdf betyder Kraft Durch Freude, kraft genom glädje, ett nazistiskt slagord.)

Under denna tid utvecklade Porsche en tämligen nära relation till Hitler, speciellt sedan Porsche blev involverad i militära projekt. Familjen Porsche har försökt visa att man var pacifister, och att man tex hjälpte en anställd jude ur fängelse och ut ur landet, men i verkligheten arbetade Porsche tjänstvilligt åt Hitler och skapade bla några av de mest effektiva stridsvagnarna under andra världskriget.

Juden som Porsche hjälpte var Adolf Rosenberger. Det var ingen anställd, utan en av grundarna och finansiären av företaget. Utan honom hade det kanske inte funnits något företag. Rosenberger fortsatte sedan att stödja Porsche från Frankrike.

Familj

1935 gifte sig Ferry med Dorothea Reitz, som han hade träffat några år tidigare i korridorerna på Daimler-Benz. De hade fyra barn, Ferdinand Alexander 1935, Gerhard 1938, Hans-Peter 1940, och Wolfgang 1943.

1938 upphörde hans fars kontrakt på Auto Union, och istället blev han utsedd till chef på Volkswagens fabrik i Wolfsburg tillsammans med en officer från nazistpartiet. På trettiotalet hade Ferry varit ansvarig för bla designavdelningen, testavdelningen och avdelningen för kundkontakter, och när fadern flyttade till Wolfsburg blev han chef för hela Stuttgartkontoret och flyttade det till Zuffenhausen utanför Stuttgart.

Andra världskriget

Under kriget arbetade Porsche enbart med militära konstruktioner som stridsvagnar. För att undvika de allierades bombningar över Stuttgart flyttade Ferry några av de anställda konstruktörerna till Gmünd och Zell am See i Österrike, även om han själv stannade i Stuttgart.

Under tiden hade Ferdinand avbrutit tillverkningen av småbilar i Wolfsburg, för att istället tillverka små terrängbilar till militären, så kallade Kübelwagen, på order av Hitler.

Efter kriget, och Hitlers fall, i november 1945 krävde den franska regeringen att familjen Porsche skulle åka till Frankrike för att konstruera en fransk variant av den kompakta Volkswagen, det som skulle komma att bli Renault 4CV. De skulle även ta med sig resterna av fabriken i Wolfsburg.

Några franska tillverkare med Jean Pierre Peugeot i spetsen protesterade dock, och istället blev Ferdinand och Ferry arresterade 15 december 1945 som krigsbrottslingar tillsammans med Anton Piëch, österrikisk advokat och make till Louise Porsche. Lösensumman sattes till 500'000 franc för var och en. Familjen kunde bara lösa ut Ferry, och Ferdinand fördes till ett fängelse i Dijon.

Gmünd

När Ferry släpptes fri försökte han ta sig till Stuttgart, men hindrades av de allierade ockupationsstyrkorna. Istället flyttade han företaget till Gmünd i Österrike i juli 1946 tillsammans med sin syster Louise. För att överleva åtog man sig att laga bilar och annat, bland annat sålde man vattenpumpar och svarvar.

Så småningom fick Porsche ett bilrelaterat konstruktionsuppdrag. Tack vare Carlo Abarth anlitade italienaren Piero Dusio firman för att kontruera en tävlingsbil för Cisitalia. Modellen kallades för Porsche Type 360 Cisitalia, och det var det första gången namnet Porsche användes som varumärke på en produkt.

Type 360 konstruerades för Grand Prix-tävlingar, och dess konstruktion påminde ganska mycket om förkrigsbilar fast den var betydligt mindre. Den hade en överladdad mittmonterad motor på 1,5-liter och var dessutom fyrhjulsdriven. Den var dock inte framgångsrik.

Porsche 356 (1947)

Samtidigt bestämde man sig för att konstruera en egen sportbil, det som skulle komma att bli Porsche 356. Ferry gick i sin faders fotspår och ritade en bil baserad på det kompakta Volkswagen-chassit. Den hade en luftkyld 4-cylindrig motor på 35 hk svansmonterad. Det ledde till att bilen lätt instabil, men också lätt och därför potent.

En bilhandlare från Zürich beställde de första bilarna vintern 1947 och därmed startade tillverkningen. Under Ferry's översyn byggdes bilarna helt och hållet för hand i en improviserad verkstad inuti ett sågverk i Gmünd. I juni 1948 hade 50 bilar färdigställts med karosser i aluminium. Dessutom hade sex chassin sänts till Beutler Company i Thun, Schweiz, där de fick cabrioletkaross.

Fastän dess lilla storlek blev modellen populär bland förmögna kunder, och den fortsatte att tillverkas ända till 1965 då nästan 78'000 bilar hade sålts. Dessutom lade den grunden till alla kommande sportbilar från Porsche.

Ferdinand Porsche's öde

Under 20 månader i franskt fängelse i Dijon tvingades Ferry's far att medverka till konstruktionen av Renault 4CV. De dåliga förhållandena gjorde dock att hans hälsa försämrades avsevärt.

1947 hade Ferry lyckades spara ihop lösensumman för sin far Ferdinand och i augusti 1947 släpptes han fri, tillsammans med Anton Piëch. Väl tillbaka i Österrike granskade Ferdinand sonens konstruktioner och uttryckte sitt samtycke: "Jag hade gjort precis likadant som Ferry".

Eftersom Ferdinand's hälsa var dålig tog Ferry med honom till ett nostalgiskt återbesök i den återuppbyggda fabriken i Wolfsburg som spottade ut Volkswagen-bilar i hög takt. Snart, i november 1950, drabbades Ferdinand av en stroke som förlamade honom till sin död, den 30 januari 1951, 75 år gammal.

Tillbaka till Stuttgart

Våren 1949 blev Ferry kontaktad av VW-chefen Heinz Nordhoff som erbjöd ett omfattande avtal. I utbyte mot Porsche's tjänster, exempelvis till att förbättra VW Typ 1, skulle Porsche bland annat få:

  • en andel av vinsten på varje såld Typ 1.
  • råmaterial till Porsche's egna sportbilar.
  • tillgång till Volkswagens globala återförsäljarnät.
  • tillgång till Volkswagens globala verkstadsnät.
  • Dessutom skulle Porsche bli den enda återförsäljaren av Volkswagen i Österrike.

    Dettakontrakt innebar att Porsche bestämde sig för att flytta tillbaka till Stuttgart. De ursprungliga lokalerna var fortfarande ockuperade av de allierade, och istället hyrde Porsche lokaler av karossfirman Reutter. Ferry flyttade dit med de flesta av sina anställda i september 1949.

    Det första projektet var att konstruera en ny motor, som kallades för Carrera. Året efter återupptogs tillverkningen av Porsche 356. Den var så framgångsrik att man, fastän man hade planerat att bygga 500 bilar per år, hade tillverkat 78'000 bilar 1967. Mottot var att göra en sportbil med hög kvalitet som var pålitlig och tålde att utnyttjas.

    Porsche 911 (1963)

    Så småningom behövde Porsche 356 ersättas av en modernare modell. Projektet kallades från början 901, men efter protester från Peugeot som ägde varumärken med en nolla i mitten byttes namnet till 911. Ferry's son F.A. "Butzi" Porsche och en kusin fick ansvaret att designa den nya modellen. De första 911:orna byggdes 1962, och varumärket lever fortfarande.

    Porsche GmbH

    Efter 1951 var Ferry den högste ansvarige för företaget, som operativ chef och styrelseordförande. 1972 beslöt han att omvandla familjeföretaget till ett publikt börsföretag. Det innebar att tre systerbolag, Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG i Stuttgart, Porsche Konstruktion KG i Salzburg, och VW-Porsche Vertriebsgesellschaft i Ludwigsburg, slogs samman till ett.

    Det innebar även att Ferry slutade att arbeta som officiell styrelseordförande. Istället blev han hedersordförande. Fast i praktiken fortsatte Ferry att styra företaget ända till sin död 1998. F.A. Porsche tog hans plats som chef. Fastän bolaget blev publikt bevarade familjerna Porsche och Piëch en aktiemajoritet tills nyligen.

    Ferry pensionerade dock sig 1989, och drog sig tillbaka till sin bondgård vid Zell am See i Österrike. Ferry dog 74 dagar innan företaget firade 50 år, den 27 mars 1998, vid 88 års ålder.

    källa: wikipedia