Dr. Ing. h.c. Ferdinand Porsche, född 3 september 1875 i Maffersdorf i Österrike-Ungern (Böhmen) (nuvarande Vratislavice i Tjeckien), död 30 januari 1951 i Stuttgart i Tyskland, österrikisk-tysk bilkonstruktör.

Porsche har gått till historien som mannen bakom världens mest tillverkade bil, Volkswagens "Bubbla" som var en kopia av Tatra 97. Porsche utvecklade "Bubblan", det vill säga Volkswagen Typ 1 under 1930-talet och hade en förkärlek för konstruktioner med motorn placerad bak.

Ferdinand Porsche var i början av sin karriär verksam vid både Austro-Daimler och Steyr-Werke vilka båda senare kom att bli delar av Steyr-Daimler-Puch-koncernen i Österrike. Porsche diskuterade ofta idéer med Hans Ledwinka, även han en bilkonstruktör från Böhmen. De skulle båda ha samma grundprinciper vad gäller bilbyggande.

Han föddes i norra delen av dagens Tjeckien, då fortfarande en del av Österrike-Ungern. Fadern Anton hade ett eget plåtslageri och där arbetade Ferdinand samtidigt som han studerade elteknik på Tekniska Skolan i Reichenberg på nätterna.

När Porsche fyllde 18 fick han arbete hos Béla Egger Electrical company i Wien, som var pionjärer inom elektroteknik. Här stannade han i fem år och utvecklade bland annat den elektriska navmotorn. På kvällarna brukade han smita in på universitetet så ofta han kunde. Förutom dessa besök fick Porsche aldrig någon högre utbildning.

1898 fick Porsche anställning hos vagnmakaren Jakob Lohner & Co, leverantör till bland annat Kejsare Franz Joseph I av Österrike, samt kungahus i England, Sverige mfl. Lohner märkte att hästens era var på väg att försvinna, att den ersattes av andra krafter och han tog hand om en begåvad ung man hos Bela Egger.

Efter några månader hade Porsche och Lohner konstruerat en el-bil "Lohner-Porsche". Den hade elektriska navmotorer på alla hjulen. Ett stort problem var räckvidden, batterierna måste laddas om varje 50-60 km, vilket var ett problem i sig. Dessutom fanns inte möjlighet att erhålla laddningsström överallt.

Porsche drog den logiska slutsatsen att man behövde ersätta de tunga batterierna, och 1901 visades en annan bil med "mixte-systemet", en hybrid där en bensinmotor drev en generator, som i sin tur drev elmotorerna. En racerbil deltog i flera tävlingar med Porsche vid ratten. Systemet fungerade bra, men det var betydligt dyrare än konventionell drift. Efter 300 sålda bilar köptes patenten 1906 av Emil Jellinek.

1903 gifte sig Porsche med Aloisia Kaes. Paret fick en dotter 1904, Louise, vars son senare blev högsta chef för Volkswagen, Ferdinand Piëch. 1909 föddes sonen "Ferry", döpt till Ferdinand Anton Ernst Porsche. För sina insatser för Österrike blev Porsche 1917 hedersdoktor vid Wiens tekniska högskola och officer av Frans Josefs-orden.

1906 blev Porsche chefskonstruktör hos Austro-Daimler. Den mest välkända modellen är "Prince Henry" som konstruerades för tävlingen Pricen Henry Trial 1910, namngiven efter Wilhelm II's yngre bror Prince Heinrich av Preussen, där modellen tog de tre första platserna.

Efter tio år hade Porsche övertagit ledningen av företaget och mottog den sin doktorstitel "Dr. Ing h.c." (Doktor Ingenieur Honoris Causa) av Wien's Tekniska Universitet 1917. Porsche fortsatte att utveckla tävlingsbilar och en design från 1922 vann 43 av 53 tävlingslopp.

Efter meningsskiljaktigheter lämnade Porsche 1923 Austro-Daimler, men efter några få månader senare blev han utsedd till Teknisk Direktör på Daimler Motoren Gesellschaft i Stuttgart. Han utvecklade den oerhört framgångsrika Mercedes SSK som dominerade stort på 1920-talet.

1926 gick Daimler Motoren Gesellschaft och Benz & Cie samman och bildade Daimler-Benz. Porsche föreslog att man skulle utveckla en mindre och lättare Mercedes-Benz, men det ville inte styrelsen och 1929 gick Porsche istället till Steyr Automobile. Tyvärr gick Steyr i konkurs strax efter och Porsche blev arbetslös.

I april 1931 startade Ferdinand Porsche i Stuttgart konsultbyrån Dr. req. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau, vilket senare blev grunden för dagens Porsche AG. Detta företag övertogs efter Ferdinands död av sonen Ferry Porsche.

1932 konstruerade han en tävlingsbil för Auto Union. 1934 följde idén om att ta fram en tysk folkbil. Porsche lade fram sina planer och idéer för flera fabriker, bl.a Zündapp och NSU, som tillverkade motorcyklar och som ville tillverka bilar, men ingen nappade.

Historien började om på nytt 1934, då Porsche den 17 januari presenterade sin exposé för det dåvarande tyska trafikministeriet. Hitler kontrakterade Porsche att konstruera en folkbil, Volkswagen. 1935 var de två första prototyperna klara och fram till kriget testades ett stort antal prototyper ordentligt.

Under andra världskriget var Porsche verksam inom den tyska rustningsindustrin. Han konstruerade militärfordon som Panzer, Tiger Tank och Elefant. Efter kriget satt Porsche fängslad 20 månader som krigsfånge i Frankrike utan rättegång.

Under tiden återupptog Ferdinand's son Ferry verksamheten och kunde så småningom köpa loss sin far. Ferry hade konstruerat Porsche 356 och 1949 flyttades tillverkningen från Gmünd till Stuttgart.

Ferdinand Porsche besökte Volkswagenfabriken i Wolfsburg i november 1950 för första gången sedan krigsslutet och diskuterade "bubblans" framtid med VW-chefen Heinrich Nordhoff. Några veckor senare fick Ferdinand en stroke som han inte återhämtade sig från. Ferdinand Porsche dog 30 januari 1951.

källa: wikipedia