Efter att reglerna för kei-klassen förändrades i mars 1990 var det tillåtet med motorer upp till 660 cc. Fastän man samtidigt införde ett tak på 64 hk för motorstyrkan, blev tillverkarna inspirerade att konstruera regelrätta sportbilar, i ett riktigt litet format.
Först ut var Honda Beat och Suzuki Cappuccino. Honda Beat hade mittmotor och erbjöd mycket goda köregenskaper. Suzuki Cappuccino erbjöd en roadster av mer klassiskt slag, också med goda köregenskaper. De kanske inte hade ett överdåd av kraft, men de hade vikten på sin sida.
Året efter släppte Autozam, Mazdas dåvarande varumärke för kei-bilar, sin futuristiska AZ-1. Den sålde inte lika bra, möjligtvis var den alltför avancerad för marknaden, och redan 1994 slutade den tillverkas. Den såldes även som Suzuki Cara. När reglerna ändrades igen upphörde även försäljningen av Honda Beat och Suzuki Cappuccino.
Sedan dröjde nästa sportbil till 2002 då Daihatsu Copen lanserades. Även det en klassisk roadster, med något tvålkoppsliknande former. Dess fokus var mer på att åka öppet än de tidigare sportbilarna i klassen. 2006-2012 såldes den med en större motor på 1.3 liter, men då är det ingen kei-bil längre. Den första generationen gjordes i hela tio år.
Efter ett kort uppehåll på ett år släpptes andra generationen Daihatsu Copen [Robe/Xplay/Cero] under 2014, med ett modernt säreget nylle. Året därpå, 2015, introducerade Honda sin andra mittmotorbil i klassen, Honda S660, en modern tolkning av föregångaren från 1991.