Real Cars > Kei Jidōsha > Sportbilar !

Kei Jidōsha – Sportbilar

1991 –

Efter att reglerna för kei-klassen förändrades i mars 1990 var det tillåtet med motorer upp till 660 cc. Fastän man samtidigt införde ett tak på 64 hk för motorstyrkan, blev tillverkarna inspirerade att konstruera regelrätta sportbilar, i ett riktigt litet format.

Först ut var Honda Beat och Suzuki Cappuccino. Honda Beat hade mittmotor och erbjöd mycket goda köregenskaper. Suzuki Cappuccino erbjöd en roadster av mer klassiskt slag, också med goda köregenskaper. De kanske inte hade ett överdåd av kraft, men de hade vikten på sin sida.

Året efter släppte Autozam, Mazdas dåvarande varumärke för kei-bilar, sin futuristiska AZ-1. Den sålde inte lika bra, möjligtvis var den alltför avancerad för marknaden, och redan 1994 slutade den tillverkas. Den såldes även som Suzuki Cara. När reglerna ändrades igen upphörde även försäljningen av Honda Beat och Suzuki Cappuccino.

Sedan dröjde nästa sportbil till 2002 då Daihatsu Copen lanserades. Även det en klassisk roadster, med något tvålkoppsliknande former. Dess fokus var mer på att åka öppet än de tidigare sportbilarna i klassen. 2006-2012 såldes den med en större motor på 1.3 liter, men då är det ingen kei-bil längre. Den första generationen gjordes i hela tio år.

Efter ett kort uppehåll på ett år släpptes andra generationen Daihatsu Copen [Robe/Xplay/Cero] under 2014, med ett modernt säreget nylle. Året därpå, 2015, introducerade Honda sin andra mittmotorbil i klassen, Honda S660, en modern tolkning av föregångaren från 1991.


Modell År Antal  Hjulbas (mm) Längd (mm) Höjd (mm) Bredd (mm) Motortyp Volym (cc) Effekt (hk) Vrid (Nm) Vxl Motorplac/
drivning
Vikt (kg)
Daihatsu Copen I [L880] (2002-2012) 58391 st 2230 mm 3395 mm 1245 mm 1475 mm R4 [JB-DETi] 659cc 64@6000 110@6000 M5/A4 Fram/Bak 810/830kg
Daihatsu Copen II [LA400]
(Robe/Xplay/Cero/ Coupe/GR Sport)
(2014- ) 2230 mm 3395 mm 1280 mm 1475 mm R4 [KF] 658cc 64@6400 92@3200 M5/CVT7 Fram/Bak 850/870kg
Honda Beat [PP1] (1991-1996) 33677 st 2280 mm 3295 mm 1175 mm 1395 mm R3 [E07A] 656cc 64@8100 60@7000 M5 Mitt/Bak 760kg
Honda S660 [JW5]
(Neo Classic)
(2015-2022) 38916 st 2285 mm 3395 mm 1180 mm 1475 mm R3 [S07A] 658cc 64@6000 104@2600 M6/CVT7 Mitt/Bak 830/850kg
Autozam AZ-1 (1992-1994) 4392 st 2235 mm 3295 mm 1150 mm 1395 mm R3 [F6A] 657cc 64@6500 85@4000 M5 Mitt/Bak 720kg
Suzuki Cara (1993-1994) 531 st 2235 mm 3295 mm 1150 mm 1395 mm R3 [F6A] 657cc 64@6500 85@4000 M5 Mitt/Bak 720kg
Suzuki Cappuccino (1991-1998) 28010 st 2060 mm 3295 mm 1185 mm 1395 mm R3 [F6A]
95- [K6A]
657cc 64@6500 85@4000 M5/A3 Fram/Bak 725kg

källa: Christer Tärning