Kei Jidōsha översatt från japanska betyder "lätta bilar".
Japan är ett tättbefolkat land, där det är praktiskt med små lätta bilar. Redan 1949 skapades det första regelverket för Kei Jidōsha, för att premiera dessa bilar. De gynnas av skatter, parkeringsregler (i Japan kan det krävas parkeringsplats för att få köpa bil) och försäkringsregler — dessutom är de bränslesnåla med små motorer och låg vikt.
Små och lätta bilar passar bra som sportbilar (även om motorerna är begränsade). Sedan reglerna tillät något större motorer på 660 cc har Honda, Suzuki, Mazda och Daihatsu tillverkat ett antal små härliga sportbilar i klassen.
Honda N-Box är den bäst säljande kei-bilen sedan 2013 (näst bäst 2012 och 2014). 2012 och 2014 sålde Daihatsu Mira resp Tanto bäst, och Suzuki Wagon R var den bäst säljande kei-bilen från 2003 till 2011. De tre tillverkarna dominerar marknaden, med Nissan som uppstickare.
Daihatsu, Honda, Suzuki och Nissan-Mitsubishi är för närvarande (2022) de enda tillverkarna av kei-bilar. Modellerna från Mazda är i grunden från Suzuki, och modellerna från Toyota och Subaru är egentligen från Daihatsu. Dessutom är de kommersiella modellerna från Nissan och Mitsubishi från Suzuki.