×

Aston Martin DB4 GT Zagato

Aston Martin DB4 presenterades på London Motor Show 1958. Det var en större och snabbare bil än företrädaren DB Mk III. Karossen ritades av Carrozzeria Touring och konstruerades enligt deras Superleggera-princip, men byggdes av Aston själva i Newport Pagnell. Motorn, konstruerad av Tadek Marek, hade testats i racervagnen DBR2. Tillverkningen uppgick till 1 185 exemplar innan den ersattes av DB5 1963.

För den som tog bankörning på allvar presenterades Aston Martin DB4 GT 1959. Med 130 mm kortare hjulbas och tunnare karosspaneler lyckades man sänka vikten med 80 kg. Fronten var mer aerodynamiskt utformad med inbyggda strålkastare. Motorn var försedd med tre Weber-förgasare och dubbeltändning. GT:n byggdes i 75 exemplar. Dessutom byggdes 14 st Vantage GT med GT-motorn i den vanliga DB4-karossen.

Aston Martin DB4 GT Zagato presenterades på London Motor Show i oktober 1960. Det var praktiskt sett en DB4 GT förbättrad av Zagato i Italien, där konstruktören Ercole Spada ansvarade för arbetet. Den var mindre, mer aerodynamisk och lättare än DB4 GT. Motorn producerade 314 hk, 12 hk mer än DB4GT, vilket gav en toppfart på 248 km/h (154 mph).

Fabriken planerade att bygga 25 bilar, men efterfrågan var svag och endast 19 bilar byggdes. Fast 23 chassinummer allokerades, och 4 moderna ‘Sanction 2 Coupes’ byggdes av Zagato på rullande chassi från DB4 i ett projekt sanktionerat av fabriken mellan 1987 och 1991.

Det första loppet med en DB4 GT Zagato kördes under påsken i Goodwood 1961. Bilen kördes av Stirling Moss som slutade trea bakom en Aston Martin DB4GT och vinnaren Ferrari 250 GT.

De mest kända tävlingsexemplaren är fabriksbilarna ‘1 VEV’ och ‘2 VEV’.

Uppdaterad 2024-10-14